Przełomowy wyrok WSA: decyzja o restrukturyzacji Getin Noble Banku bezprawna!
29 stycznia 2025 roku na zawsze zapisze się w historii. Dla frankowiczów, akcjonariuszy i obligatariuszy Getin Noble Banku (GNB) był to dzień, na który czekali od września 2022 roku, gdy Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) podjął decyzję o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji tej instytucji. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie (sygn. akt VI SA/Wa 2964/22), który stwierdził, że decyzja BFG o restrukturyzacji GNB była podjęta z naruszeniem prawa, stanowi dowód na słuszność prognoz ekspertów Życia Bez Kredytu. Już od samego założyciel społeczności ŻBK Kamil Chwiedosik oraz pozostali Eksperci ŻBK wskazywali, że przejęcie Getin Noble Banku przez KNF i BFG było niezgodne z prawem.
Od jesieni 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie analizował liczne skargi związane z decyzją o restrukturyzacji Getin Noble Banku – w tym ponad 500 skarg frankowiczów społeczności ŻBK, które zostały wniesione z pomocą naszych Ekspertów. 26 stycznia 2023 roku WSA zdecydował się zawiesić postępowanie i skierować pytania do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. WSA dążył do wyjaśnienia, czy każdą skargę należy rozpatrywać osobno, czy też wystarczy ocenić jedną skargę, np. od rady nadzorczej banku. Ważnym pytaniem było także to, czy organ decydujący o przymusowej restrukturyzacji może pełnić jednocześnie inne funkcje, które mogą prowadzić do konfliktu interesów.
Wyrok WSA otwiera nowy etap w walce frankowiczów z upadłym Getin Noble Bankiem o sprawiedliwość. Eksperci ŻBK, których prognozy po raz kolejny znalazły potwierdzenie, zyskali mocne argumenty w dążeniu do uzyskania wysokich odszkodowań dla swoich klientów. Dla poszkodowanych kredytobiorców to szansa na odzyskanie należnych im rekompensat, a dla całej społeczności ŻBK – znaczące zwycięstwo.
Wyrok TSUE zmienia grę: Getinowcy mają szansę na sprawiedliwość!
Kluczowy dla tego sukcesu był wyrok TSUE z 12 grudnia 2024 rok, w sprawie C-118/23. Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, choć nie rozwiało wszystkich wątpliwości, to z pewnością otworzył nowy rozdział w walce frankowiczów z Getin Noble Bankiem. Sędziowie unijni uznali, że każda skarga w sprawie restrukturyzacji powinna być rozpatrywana indywidualnie, pozostawiając jednak decyzję o ewentualnym konflikcie interesów w gestii krajowego sądu. Pomimo że niektóre media dość sceptycznie podchodziły do możliwości korzystnego wyroku dla poszkodowanych, okazało się, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po przeanalizowaniu sprawy, uznał decyzję Bankowego Funduszu Gwarancyjnego o przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku za niezgodną z prawem.
Polecamy artykuł: Wyrok TSUE C-118/23 w sprawie Getin. Czy frankowicze odzyskają swoje należności?
Choć wyrok jest nieprawomocny i najpewniej BFG zdecyduje się na apelację, dla frankowiczów, obligatariuszy oraz akcjonariuszy banku oznacza to możliwość dochodzenia odszkodowań bezpośrednio od Skarbu Państwa. Jeśli wyrok zostanie ostatecznie podtrzymany, poszkodowani zyskają realną szansę na odzyskanie swoich pieniędzy. Jednakże należy być świadomym, że procedura upadłościowa Getin Noble Banku będzie nadal trwała, podobnie jak procesy o nieważność umów frankowych zawartych z tym bankiem. Choć droga do pełnej sprawiedliwości jeszcze trochę potrwa, to wyrok z 29 stycznia 2025 r. stanowi kamień milowy w walce o prawa frankowiczów.
„Patrząc na zarzuty, które stawiałem decyzji BFG w składanych przeze mnie skargach do WSA, jak również na stanowisko zaprezentowane przeze mnie przed TSUE w sprawie C-118/23, takiego orzeczenia WSA jak to środowe można było się spodziewać. Orzeczenie to zatem bardzo cieszy, nawet jeżeli nie jest jeszcze prawomocne” – zaznacza pełnomocnik ŻBK Wiktor Budzewski. – „Na uwagę zasługuje także fakt, że orzeczenie WSA zapadło po 1,5 miesiąca od wyroku TSUE. Liczę na to, że w ślad za dzisiejszym wyrokiem rozpoznane niedługo zostaną także i pozostałe skargi kredytobiorców” – dodaje.
Wyroku WSA. Co naprawdę stoi za decyzją o Getin Noble Banku?
Z informacji opublikowanych na stronie WSA wynika, że kluczowe powody decyzji są następujące:
Brak wystarczającej niezależności operacyjnej BFG: WSA stwierdził, że Bankowy Fundusz Gwarancyjny, pełniąc rolę organu decyzyjnego w procesie przymusowej restrukturyzacji, nie zapewnił odpowiedniego rozdzielenia swoich funkcji, co mogło prowadzić do konfliktu interesów.
Naruszenie dyrektywy 2014/59/UE: Sąd uznał, że BFG nie spełnił wymogów określonych w unijnej dyrektywie dotyczącej rozdzielenia funkcji restrukturyzacyjnych od innych działań, takich jak gwarantowanie depozytów.
Niedostateczna ostrożność i profesjonalizm: Decyzja o przymusowej restrukturyzacji została podjęta bez zachowania należytej staranności, co naraża wiarygodność BFG oraz Komisji Nadzoru Finansowego.
Standardy unijne jako punkt odniesienia: WSA oparł swoje orzeczenie na zasadach wytyczonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który wskazał na konieczność indywidualnego rozpatrywania skarg oraz podkreślił znaczenie unijnego prawa w procesach restrukturyzacyjnych.
Wyrok WSA rzuca cień na wiarygodność zarówno Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, jak i Komisji Nadzoru Finansowego. Te instytucje, podejmując decyzję o przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku, nie wykazały się wystarczającą ostrożnością i profesjonalizmem. Takie działania będą miały długofalowe skutki nie tylko wizerunkowe, ale również w kontekście dalszych spraw, takich jak spór o WIBOR. Jak te instytucje będą mogły utrzymać autorytet, skoro nie przestrzegają podstawowych norm unijnych, które same promują?
Jeśli jesteś jednym z pokrzywdzonych klientów Getin Noble Banku, skontaktuj się z Fundacją ŻBK – zajmiemy się Twoją sprawą!
E-mail kontaktowy: fundacja@zyciebezkredytu.pl
