Nie możesz przeczytać? Skorzystaj z odtwarzacza i posłuchaj!
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Spotkanie w Ministerstwie Sprawiedliwości w sprawie frankowiczów
W Ministerstwie Sprawiedliwości 12 kwietnia o godzinie 10:30 odbyło się specjalne spotkanie, na które zostali zaproszeni eksperci z różnych dziedzin. Zebranie, które zostało zainicjowane przez dr Anetę Wiewiórowską-Domagalską, Pełnomocniczkę Ministra Sprawiedliwości ds. ochrony konsumenta, miało na celu omówienie aktualnej sytuacji w sądach rozpoznających sprawy z powództwa konsumentów przeciwko bankom oraz pozwy banków przeciwko konsumentom. Na spotkaniu obecny był główny ekspert i założyciel społeczności Życie Bez Kredytu Kamil Chwiedosik.
Celem spotkania było nie tylko podsumowanie obecnego stanu rzeczy, ale także dyskusja na temat możliwych kroków naprawczych oraz form współpracy Ministerstwa Sprawiedliwości z ekspertami. W trakcie trzygodzinnej debaty poruszono wiele istotnych zagadnień, w tym także temat sytuacji Getinu, który stanowi wyjątkowo trudny przypadek. Przypominamy, że w tej sprawie eksperci społeczności Życie Bez Kredytu, tj. adwokaci Marta Chęcińska oraz Wiktor Budzewski, reprezentują konsumentów przed TSUE w Luksemburgu. Z uwagi na obszerną tematykę ustalono, że spotkania w tym formacie będą odbywały się cyklicznie. Celem jest wypracowanie jak najlepszych rozwiązań dla konsumentów zaangażowanych w sprawy frankowe.
Więcej na ten temat dowiecie się z konferencji na żywo Kamila Chwiedosika we wtorek 16.04.2024 od 17:00 transmitowanej na YouTubie i Facebooku ŻBK. Kliknij w zdjęcie poniżej:
Jakie rozwiązania w sprawach frankowych proponuje Ministerstwo Sprawiedliwości?
Ministerstwo Sprawiedliwości nie planuje wprowadzać ustawy frankowej, ale stawia na krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe rozwiązania, aby usprawnić rozpatrywanie spraw frankowych w sądach.
Do krótkoterminowych działań należą m.in.:
– Wyrównywanie spraw: Podział spraw na te z roszczeniami banków (dotyczące waloryzacji, wynagrodzenie za korzystanie z kapitału) i te z roszczeniami frankowiczów;
– Digitalizacja akt: Wprowadzenie elektronicznego obiegu akt w warszawskim wydziale frankowym jako pilotaż;
– Wsparcie merytoryczne: Stworzenie bazy orzecznictwa TSUE i polskich sądów oraz kompleksowego programu szkoleń dla sędziów.
Średnioterminowe rozwiązania:
– Wdrożenie elektronicznego systemu składania pism procesowych;
– Wspieranie ugód frankowych: Nawiązanie współpracy z KNF, UOKiK, Rzecznikiem Finansowym i innymi instytucjami w celu promowania ugód między bankami a frankowiczami.
Długoterminowe rozwiązania:
– Wprowadzenie e-sądu: Stworzenie całkowicie zdigitalizowanego systemu sądowniczego;
– Specjalizacja sędziów: Rozważenie możliwości specjalizacji sędziów w sprawach frankowych.
Ponadto Sąd Okręgowy w Warszawie otrzymał 9 nowych stanowisk asystenckich do obsługi Wydziału Frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości planuje dalsze wzmocnienia kadrowe sądów. W drugiej połowie 2024 roku powinny być gotowe materiały edukacyjne i szkolenia dla sędziów. Realizacja długoterminowych rozwiązań, takich jak e-sąd, wymaga więcej czasu i zmian legislacyjnych.
Czy pomoc Ministerstwa Sprawiedliwości realnie pomoże frankowiczom?
Kluczowym problemem są obecnie zaległości sądowe, z którymi Ministerstwo planuje sobie radzić poprzez digitalizację akt oraz specjalizację sędziów. Istotne jest także stworzenie bazy orzeczeń TSUE, która miałaby wspierać sędziów w sprawach frankowych. Ministerstwo rozważa również wprowadzenie ugód, które mogą przyczynić się do szybszego rozwiązywania spraw bez dalszego obciążania sądów.
Pomimo że nie udało się wcześniej uchwalić specjalnej ustawy frankowej, obecne działania mają być formą pilotażu, który może wpłynąć na przyszłe procesy legislacyjne i organizacyjne w sądownictwie. Ekspert ŻBK Kamil Chwiedosik podkreśla, że ważne jest, aby działania te były koordynowane na wielu poziomach i obejmowały nie tylko aspekty prawne, ale również informatyczne i kancelaryjne. Planowane szkolenia dla sędziów mają pomóc w zrozumieniu zawiłości orzecznictwa TSUE i przystosowaniu do nowych wymogów prawnych. Ministerstwo Sprawiedliwości widzi potrzebę wsparcia merytorycznego dla sądów, co może przyczynić się do bardziej efektywnego i sprawiedliwego rozstrzygania spraw frankowych.
Kwestia ugod również jest ważnym elementem strategii Ministerstwa. Planowane jest wsparcie dla banków i konsumentów w negocjacjach ugodowych, które mogą przynieść korzyści obu stronom i odciążyć sądy od licznych spraw. Jednakże, jak zauważa Chwiedosik, ugody są dobrowolne i nie można nikogo zmusić do ich zawarcia. To podejście ma na celu stworzenie warunków, w których obie strony mogą dojść do porozumienia bez konieczności długotrwałego procesu sądowego.
Z perspektywy długoterminowej, Ministerstwo Sprawiedliwości planuje także wprowadzenie e-sądu, który byłby w pełni zdigitalizowanym systemem orzekania. Taki system mógłby znacząco przyspieszyć procesy sądowe i uczynić je bardziej dostępnymi. To ambitny projekt, który wymaga skoordynowanego podejścia na różnych poziomach zarządzania.
Podsumowując, Ministerstwo Sprawiedliwości koncentruje się na kompleksowym podejściu do problemu frankowego, łącząc krótko-, średnio- i długoterminowe strategie. Efektywność tych działań będzie miała kluczowe znaczenie dla przyszłości tysięcy frankowiczów oraz dla systemu sądownictwa w Polsce.
